NISHTHA Teacher Training Modules, Leadership Modules Download
National Initiative for School Heads and Teachers Holistic Advancement (NISHTHA) MHRD, NCERT Teacher Training Guidelines-Schedule. Teacher Training Progrmme will be initiated by Ministry of Human Resources Development (MHRD) and National Council for Education Research and Training (NCERT) through Integrated Teacher Training Programme for Improving the Quality of School Education. Here are the Guidelines for NISHTA Programme in Telangana and Andhra Pradesh. This is the largest teachers’ training programme of its kind in the world. The basic objective of this massive training programme ‘NISHTHA’ is to motivate and equip teachers to encourage and foster critical thinking in students.
Click Here to Download
Diksha App and How to register in Diksha App
NISHTHA 2.0 Online Training Features
NISHTHA 2.0( Online Training) for Secondary School Teachers & Heads (HMS/ Principals/SOs/ SAs, LPs, PETs, PDs, CRTs, TGTs, PGTs, of UP/HS ( Govt., LB, Aided, Welfare Schools, KGBV, TSMS )
వివరాలు :
*1. ప్రారంభ తేది : 01.08.2021 (on DIKSHA Portal) (Web: diksha.gov.in/telangana)*
*2. మొత్తం మాడ్యూళ్ళ సంఖ్య : 12+1 (12 Common for All, 1 Subject Specific)*
*3. కాలపరిమితి : 01-08-2021 to 31-12-2021*
*4. ఒక నెలలో విధిగా పూర్తి చేయవలసిన మాడ్యూళ్ళ సంఖ్య : 03( ఏ నెల మాడ్యూళ్ళు ఆ నెలలోనే పూర్తి చేయాలి)*
*5. ప్రతి ఉపాధ్యాయుడు తన వివరాలు DIKSHA Portal నందు విధిగా రిజిస్ట్రేషన్ చేసుకోవాలి. ఇందుకు మెయిల్ ఐడి) & ఫోన్ నెంబర్ తప్పని సరి. Username & Password విధిగా గుర్తు పెట్టుకోవాలి.*
*6. ప్రతి మాడ్యూళ్ నందు కనీసం 70% మార్కులతో ఉత్తీర్ణత సాధించవలెను.( గరిష్ట ప్రయత్నాలు 3 మాత్రమే.)*
*7. ప్రతి ఉపాధ్యాయుడు తప్పని సరిగా ( Mandatory) NISHTHA 2.0 శిక్షణను పూర్తిచేసుకొని ఉత్తీర్ణత పత్రము (Certificate) పొందవలెను.*
*8. అందరూ ప్రధానోపాధ్యాయులు Common Modules తో పాటు SA cadre లోని subject ను పూర్తిచేయవలెను*.
కావున అందరునూ పూర్తి సన్నద్దతతో ఉండవలసినదిగా తెలుపనైనది. ఈ సమాచారాన్ని పైన తెల్పిన అన్నీ కేటగిరీల ఉపాధ్యాయులకు చేరే విధముగా సంబంధిత ప్రధానోపాధ్యాయులు మరియు మండల విద్యాధికారులు చర్యలు తీసుకోగలరు.
NISHTHA TRAINING Module Titlewise PPTs
Module |
Module Titles |
Telugu |
English |
1 |
Curriculam, Learner Pedagogy, Learning Outcomes and inclusive
Education |
Download | |
2 |
Developing Social-Personal Qualities and Creating Safe and Healthy
School Environment |
||
3 |
Art Integrated Learning |
||
4 |
School Based Assessment |
||
5 |
Health and Wellbeing in Schools |
||
6 |
Integration of ICT in Teaching Learning and Evaluation |
||
7 |
Initiative in School Education |
||
8 |
Pedagogy of Environmental Studies (Primary) |
||
9 |
Pedagogy of mathematics |
||
10 |
Pedagogy of Languages |
||
11 |
Pedagogy of Science(Upper Primary) |
||
12 |
Pedagogy of Social Sciences |
||
13 |
School Leadership Concept and Application |
||
14 |
Preschool Eduacation |
||
15 |
Pre vocational Eduacation |
||
16 |
Relevance of Gender Dimensions in Teaching and Learning Process |
||
17 |
Initiatives in School Education |
||
18 |
Protection of Children from Sexual Offences(POCSO) Act 2012 and Child
Sexual Abuse(CSA) |
నిష్ఠ ఉపాధ్యాయ కర దీపికలు (తెలుగు లో)
- విద్యాప్రణాళిక, విద్యార్ధి కేంద్రీకృత అభ్యసనం, అభ్యసన ఫలితాలు మరియు సమ్మిళిత విద్య.
- సురక్షిత మరియు ఆరోగ్యకరమైన పాఠశాల వాతావరణాన్ని సృష్టించడానికి వ్యక్తిగత సామాజిక లక్షణాలను అభివృద్ధి చేయడం.
- కళ ఆధారిత అభ్యసనం.
- పాఠశాల ఆధారిత మదింపు.
- పాఠశాలలో ఆరోగ్యంమరియు శ్రేయస్సు.
- బోధన, అభ్యసన మరియు మందింపులో సమాచార భావప్రసారా సాంకేతికతను జోడించుట.
- పాఠశాల విద్యలో కార్యక్రమాలు/పథకాలు.
- పరిసరాల విజ్ఞానం-బోధనా శాస్త్రం (ప్రాథమిక దశ ).
- గణిత బోధనాశాస్త్రము.
- భాషలు-బోధనా శాస్త్రం .
- విజ్ఞానశాస్త్రం బోధన: ( ప్రాథమికోన్నత దశ )
- సాంఘిక శాస్త్రం - బోధనా శాస్త్రం (ప్రాథమికోన్నత స్థాయి)
- Curriculum, Learner centered Pedagogy, Learning Outcomes and Inclusive Education.
- Developing Social Personal Qualities and Creating Safe and Healthy School Environment.
- Art Integrated Learning.
- School Based Assessment.
- Health and Well-being in Schools.
- Integration of ICT in Teaching Learning and Assessment.
- Initiatives in School Education.
- Pedagogy of Environmental Studies (Primary Stage).
- Pedagogy of Mathematics.
- Pedagogy of Languages.
- Pedagogy of Science (Upper Primary Stage).
- Pedagogy of Social Sciences (Upper Primary Stage).
- School Leadership: Concept and Application.
- Pre-School Education.
- Pre-Vocational Education.
- Relevance of Gender Dimensions in Teaching and Learning Process.
- Initiative in School Education.
Teacher Modules
Leadership Modules
Workshop Schedule and Session Design
Andhra Pradesh Teachers who teachers from 1st to 8th classes through Deeksha App have to participate in Nishtha Training which is going to be conducted from 06.10.2020 . For this purpose each and every teacher who is undergoing Nishtha Training has to download the initiation app and should have an account in their name . It is very important to remember the Username and Password. If you remember the username and password then next time onwards just need to login thats all. This training will be on 18 Topics. Each topic contains one module . There will be be trainin on each module for 5 days, ie suppose if the first module is from 6th october to 9th october then the training on second module will be from 10th to 14th october. Therefore it is clear that 5 days are allocated for each module and the toral training lasts for about 3 months
Process of NISHTHA Training for 5 Days
Day 1: Module study/watching relatd videos
Day 2: Live class on Youtube from 6pm to 7pm
Day 3: Module Studey/Watching Related videos.
Day4 : Preparation and cubmission on chosen work
Day 5: Submission of Assessment prepared by the participants
AP NISHTHA Modules Download
AP NISHTHA Teacher Training Modules ,Leadership Modules in Telugu. AP Government has issued a insturctions proceeding regarding NISHTHA DIKSHA Training to the teachers through online from 6th october 2020 to 3rd January 2021. Therefore in this page we are providing with AP DIKSHA Teacher Training Modules, NISHTHA Training modules for AP Teachers ,NISHTHA Teacher Training modules, Leacdership Modules which is nothing but NISHTHA Course material ,NISHTHA Training materials.